تاریخ،اجتماعی،جغرافیا

تاریخ،اجتماعی،جغرافیا
وبلاگی برای دانش پژوهان 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تاریخ،اجتماعی





 

 

 

 

 

 در حکومت هخامنشی هیچ کسی حق نداشت در امور کشور دخالت کند زیرا همه ی کارها در دست پادشاه بود و قدرت بی اندازه ی پادشاه ، شاهزادگان را به فکر کسب قدرت می انداخت و شاه نیز در فکر قتل شاهزادگان بر آمد در نتیجه به دلیل قدرت طلبی، کشتار در بار زیاد می شد و طولی نکشید که شاهان هخامنشی افرادی نالایق و ضعیف شدند و شهربان ها از آنها  اطاعت نمی کردند و به میل خود بر مردم ستم می کردند در نتیجه سرزمین هایی مثل مصر – بابل و یونان از مجموعه ی هخامنشی جدا شد.

 

 

 

 

 

 

ظهور اسکندر :

 

 

 

در شمال کشور یونان شخصی بنام اسکندر از مردم مقدونیه به قدرت رسید. او که یک نظامی جاه طلب بود. از اختلاف یونانیها استفاده کرد و آنجا را گرفت و دشمنی یونانی ها با ایرانیان را بهانه قرار داد و با لشکر یونانی ها به ایران حمله کرد و یونانی ها برای     انتقام جویی و بدست آوردن غنیمت او را همراهی کردند و هنگامی که ایران در زمان داریوش سوم آخرین پادشاه هخامنشی در نهایت ضعف و ناتوانی بود، به ایران حمله کرد و داریوش سوم شکست خورد و اسکندر بجز ایران، مصر و قسمتی از آسیای مرکزی و هندوستان را تصرف کرد ولی در بابل مریض و در گذشت.

 

 

 

 

 

پس از مرگ اسکندر سردارانش قلمرو او را سه قسمت کردند ایران – یونان و مصر که ایران سهم سلوکوس شد .

 

 

 

ایران از مصر و یونان مهم تر بود چرا؟ به دو علت

1- بزرگتر و پر جمعیت تر بود

2- میراث تمدن بزرگ هخامنشیان را داشت

سلوکوس و جانشینان او را سلوکیان می گویند ، سلوکیان در ایران شهرهایی بنا کردند و عده ای یونانی را در آنها ساکن نمودند .بیشتر این شهرها در مسیر جاده ابریشم بود .

 

 

 

 

 

 

 

داریوش سوم برای فراهم آوردن سپاهی بزرگ بسوی شرق و خراسان رفت ولی در نزدیکی دامغان دو تن از سرداران خیانتکار او را  کشتند و حکومت دویست و بیست ساله ی هخامنشیان را به پایان رساندند . اسکندر در تخت جمشید بدستور زن بدطینت خود تائیس، آن کاخ با شکوه را به آتش کشید. و در بابل در سن 31 سالگی در اثر افراط در شرابخواری با به عبارتی نوشیدن شراب زهرآلود تبی شدید بر وی دست داد و در آنجا در گذشت. ایران سهم سلوکوس نیکاتر شد - مصر به بطلمیوس رسید و در یونان آنتی گون قدرت را بدست گرفت.

سلوکوس شهر سلوکیه در کنار دجله بنا کرد و به همراه جانشینان خود هشتاد سال در ایران فرهنگ یونانی یا هلنیسم را رواج داد. و او را عامل بزرگ یونانی کردن مشرق زمین می دانند. و یکی از شهرهای مهم آنها در ایران صد دروازه یا هکاتم پولیس در جنوب غربی دامغان فعلی بنا کرد ولی رفته رفته در شرق سلوکیان، پارت ها یا اشکانیان و در مغرب آنها دولت جدید روم توانستند حکومت آنها را محدود و آنها را از بین ببرند.

 

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: تاریخ اول راهنمایی، ،
[ شنبه 26 فروردين 1391 ] [ 5:8 PM ] [ سارا ]

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

سلام به تمام دوستانم، من سارا هستم و شما را دعوت میکنیم که ازوبلاگ من دیدن فرمایید.
برچسب‌ ها
آرشيو مطالب
مرداد 1391
تير 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 بهمن 1390 دی 1390
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 35
بازدید ماه : 169
بازدید کل : 109857
تعداد مطالب : 68
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1




<-PollName->

<-PollItems->