تاریخ،اجتماعی،جغرافیا

تاریخ،اجتماعی،جغرافیا
وبلاگی برای دانش پژوهان 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تاریخ،اجتماعی





 

 

اشکانیان چون به کمک خاندانهای بزرگ ایرانی دشمنان خود را سرکوب می کردند اداره آن قسمت را به دست خاندانهای ایرانی می دادند پس بدون مشورت با آنها کاری انجام   نمی دادند.

اشکانیان دارای سه مجلس بودند:

مجلس اول: مجلس شاهی بود یعنی که از شاه و خانواده های اشکانی و شاهزادگان تشکیل می شد.

مجلس دوم: مجلس بزرگان بود یعنی که در آن خاندانهای بزرگ و بزرگان برای مشورت  می آمدند.

مجلس سوم: مجلس مهستان بود در مواقع مهم دو مجلس بزرگان و شاهی با هم تشکیل جلسه می دادند.

 

 

 

ضعف مهم آن نداشتن ارتش دائمی بود چون از خاندانهای بزرگ سرباز و نیرو می گرفتند و همچنین دین واحدی نداشتند و در قسمت شرق ایران بودایی ها و در غرب ایران مسیحیان حضور داشتند و دولت کوشانی از بودایی ها حمایت می کرد و دولت روم از مسیحیان ایران بود.

زرتشتیان در زمان اشکانیان بیشتر در فارس و خراسان و آذربایجان حضور داشتند و دینهایی چون پرستش مظاهر طبیعی مانند ستاره - ماه – خورشید - و مهر نیز رواج داشت.

در چنین اوضاع نابسامانی فرمانروای فارس اردشیر بابکان که طرفدار سر سخت دین زرتشتی بود با کمک بزرگان کشور در جنگ با اردوان پنجم آخرین پادشاه اشکانی پیروز شد و دولت اشکانی را پس از چهارصد و هشتاد سال منقرض کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 از یادگارهای فرهنگی مهم دوره ی اشکانیان، داستان پهلوانان آن دوره است. داستان پهلوانان دوره ی اشکانی در کتاب مشهور شاهنامه نقل شده است. شاهنامه را فردوسی شاعر معروف در قرن پنجم هجری بر اساس داستانهایی که از قدیم بر جا مانده بود به نظم در آورد شاهنامه که تاریخ ایران باستان بصورت داستانی بیان کرده است، در بردارنده شرح حال پهلوانان و اعمال آنان می باشد. از جمله گودرز که رئیس یک خانواده اشکانی بوده و تعداد زیادی از افراد خانواده اش چون گیو و بیژن از پهلوانان معروف آن عصر بوده اند آنان که فرماندهان اسواران بوده اند (به مردمان سوار کار و جنگجو اشکانی اسواران می گفتند ) در مقابل مهاجمانی چون کوشانی ها و اقوام صحرا گرد شمال خراسان جنگیده اند.

رستم از جمله پهلوانان معروف شاهنامه فردوسی است. او از خاندان زال بوده که با خاندان گودرز خویشاوند بوده است. خاندان زال که حاکم منطقه سیستان بوده اند در بسیاری از جنگ ها بخصوص در برابر کوشانی ها و پادشاهان کابل و هند و دیگر مهاجمانی که از سمت مشرق به ایران حمله می کرده اند ایستادگی نموده اند.

شرح حال رستم که در قسمت های زیادی از شاهنامه نقل گردیده باحکایات عجیب و سخنان شگفت آمیخته شده و صورتی داستانی همراه با اغراقات زیاد همراه است. چنانکه رستم و گودرز و همه ی افراد خاندان آنان که همگی در جنگ با مهاجمان خارجی کشته می شوند در حد یک پادشاه و منجی کشور مورد ستایش واقع     شده اند.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 26 فروردين 1391 ] [ 5:15 PM ] [ سارا ]

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

سلام به تمام دوستانم، من سارا هستم و شما را دعوت میکنیم که ازوبلاگ من دیدن فرمایید.
برچسب‌ ها
آرشيو مطالب
مرداد 1391
تير 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 بهمن 1390 دی 1390
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 68
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1




<-PollName->

<-PollItems->