تاریخ،اجتماعی،جغرافیا

تاریخ،اجتماعی،جغرافیا
وبلاگی برای دانش پژوهان 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تاریخ،اجتماعی





دراین باره هلن گاردنر، محقق وتاریخ نویس معاصر چنین می گوید: شكارگر هنرمند آن روزگار، غالباً از سطوح نا منظم وطبیعی دیوارهای غار، برجستگی ها، فرورفتگی ها، شكاف ها و لبه های تیز آنها برای ایجاد تصویر حضور واقعی شكل های خود درآنجا به طرز ماهرانه ای استفاده می كرده است. ازبرآمدگی دیوار می توانسته است درچارچوب خطوط كناری یك گاو وحشی مهاجم برای نشان دادن بزرگی بدن این جانور استفاده كند.

هنرمند غارنشین اولیه به كشف این حقیقت نائل آمد كه آمیزه هایی ازموادی چون تنه وشاخسار های سوخته درختان، شیره گیاهان، چربی های حیوانی، خاك های رسی وآب می تواند رنگ هایی پدید آورد كه تقریبأ پایدار و بادوام باشد. آن هنرمندان اولیه با چنین ابزار و موادی درجهت برآوردن نیازهای معنوی خود این نقوش زیبای حیوانی و خوش حالت را به تصویر درآوردند.

ازآنجا كه اجرای این آثار نه فردی، بلكه بطور دسته جمعی از سوی انسان های غارنشین اولیه كار شده است، برروی هیچ كدام ازاین آثار به جا مانده، اثری از امضاء یا نشانی ازهویت فردی هیچ هنرمندی دیده نمی شود. البته به جز موارد استثنایی كه مثلاً اثری از پنجه دست بردیوار نقاشی شده به جای مانده كه شاید بتوان آن را ازهنرمند ساحر یا جادوگر آن دسته از

غار نشینان به عنوان جزیی از ادای مراسمشان دانست

.

 جالب توجه ترین آثار نقاشی دیواری مربوط به دوره پارینه سنگی با قدمتی حدود ۳۰ هزار سال مربوط به غارهای (آلتا میرا) واقع درشمال اسپانیا و غارهای (لاسكو) واقع درجنوب فرانسه است.

قدیمی ترین آثار نقاشی یافت شده درایران مربوط به دوران نوسنگی حدود ۸ هزارسال قبل ازمیلاد بوده كه برصخره های غار دوشه و در دره میرملاس درمنطقه كوهدشت لرستان است . این صخره نگاره ها صحنه های رزم وشكار با تیروكمان وحیواناتی چون اسب، بزكوهی و سگ را نشان می دهد كه به شیوه ای ساده و ابتدایی و با تركیبات مواد رنگی قرمز اخرایی، سیاه و اندكی زرد از سوی انسان های غار نشین با انگیزه اعتقادهای جادویی آن منطقه كار شده است

.


پرفسور گرشمین در این باره چنین می گوید: نقاشی های مزبور به وسیله ساكنان لرستان در دورانی كه بشر به حالت گردآورنده آذوقه می زیسته است ترسیم شده است و این دوران مربوط است به چندین هزار سال پیش از آنكه دره ها خشك شود و انسان بتواند ازكوهسار پایین آمده و بیرون ازكوهستان زندگی كند.

پس از نظر پرفسور گرشمین، هیأتی مركب از باستان شناسان خارجی و ایرانی به منطقه لرستان اعزام شدند و اظهار داشتند: نقوش روی صخره های لرستان شبیه نقوش مكشوفه درشرق اسپانیا در دوره های اخیر و مربوط به دروه ما قبل تاریخ است كه عمدتاً به صورت صخره های دسته جمعی و درزیر صخره های عظیم كه به حالت برجسته، بردیوار غار قرار گرفته اند نقش شده است . خرده سفال های پیدا شده درآنجا دلالت برسكونت در جوار این برجستگی ها را در غار دارد .

    سبك این نقوش اكثراً ذهنی كارشده و صراحت اغراق آمیز درنشان دادن پیكرها وحركات آنها درعین سادگی، به بیان روشن موضوع، كه جنگ وگریز شكارچیان با حیوانات است یاری رسانده است.

 

برگرفته از: روزنامه ایران



 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 22 فروردين 1391 ] [ 7:38 PM ] [ سارا ]

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

سلام به تمام دوستانم، من سارا هستم و شما را دعوت میکنیم که ازوبلاگ من دیدن فرمایید.
برچسب‌ ها
آرشيو مطالب
مرداد 1391
تير 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 بهمن 1390 دی 1390
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 56
بازدید کل : 109689
تعداد مطالب : 68
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1




<-PollName->

<-PollItems->